Religia Hindusa

Crestinism,Budism,Hinduism,Islamism etc.
Scrie răspuns
mihai40
Utilizator
Mesaje: 11
Membru din: 10 Mar 2013, 16:44

Religia Hindusa

Mesaj de mihai40 » 11 Mar 2013, 20:35

Religia hindusa

hinduismul este considerat cel putin la fel de vechi ca si religia mozaica
Daca mozaicii au anumite limbi rezervate pt screrile religioase asa si aici limba religioasa este limba sanscrita.

Textele lor religioase sint mai multe dar cea mai veche este considerata Veda sau Vede -o culegere de texte religioase , cintece religioase si reguli de viata pentru traiul zilnic, cit si in privinta organizarii religioase.

Divinitatea lor suprema este una singura dar are cel putin doua nume : Brahman , Parabrahma.
Toate celelalte i se subsumeaza ca fiind diferite ipostasuri si subipostasuri.
Toate aspectele divine poarta acelasi nume generic fie ca e vb de inalte instante sau simpli ingeri: Zeu -Deva
uneori in fata numelui mai apare expresia Shri (sau Sri) care inseamna Domn sau dupa caz Doamna.
Aspetul Patern divin poarta numele Sadashiva insa nu este cunoscut in toare ramurile hinduse.
El are in principal 3 ipostasuri sau aspecte ale firii lui:
-Brahma (Creator)
-Vishnu (Protector)
-Shiva (Spirit Patern si Distrugator/Judecator)

Puterea tuturor fiintelor divine vine de la o Zeitate numita Adi Shakti (tradus Puterea Necreata/ Primordiala).
Aceasta zeitate este vazuta ca fiind una Materna considerata mama tuturor fiintelor si a universurilor.
Ea are mai multe aspecte (subipostasuri) impartite in principal dupa doua criterii.
Toate ipostasurile ei sint numite Zeite si in functie de specificul puterii si misiunii lor sint personificate in diferite modalitati- de la blindetea maxima pina la ferocitatea teribila a maniei divine justitiare.

Mai exista si aspecte filiale compuse din doi Zei intre care cel mai proeminet este personificat ca un copil cu cap de pui de elefant numit Ganesha (Copil) si care simbolizeaza inocenta, puritatea, intelepciunea si bucuria copilariei.
Celalalt Fiu ii este cumva un fel de ajutor- ca un serv- si este vazut ca avind in plus o anumita maturitate a unui frate mai mare.

alte doua specte divine masculine importante sint Hanuman si Bhairava care le-ar coresopunde in traditia crestina cei doi Arhangheli.
Desi divinitatea este vazuta ca fiind eterna, atotputernica si atotcuprinzatoare ea are si un caracter personal si care se intrupeaza pe pamint in diferite timpuri.
In vecha traditie hundusa se cunosc mai multe intrupari divine atit Paterne/masculine cit si Materne/feminine -cele mai cunoscute fiind cele care au avut legatura cu intruparile aspectului de Vishnu in forma lui Rama -(Cel Bun) acum peste 8000 ani) si in forma lui Krishna (Cel Negru) acum peste 6000 de ani. Negru de la haina preaoteasca caci avea si descendenta dintro familie de preoti (brahmani).
Mai nou in ultimul deceniu majoritatea ramurilor brahmanice cit si unele dintra scolile de Yoga au adaugat inca o intrupare divna a lui Vishnu si anume Iisus Christos insa inca nu am detalii in ceea ce o priveste pe Fecioara daca e sau nu vazuta ca Zeita -cu exceptia unor scoli Yoga.
Totusi aspectelor paterne le corespund cite un sub aspect matern care atunci cind se intrupeaza de regula vin impreuna ca persoane diferite sau chiar multiple.
Viitoarea intrupare a lui Vishnu este traditional personificata avind numele generic Kalki vazut ca avind un caracter justitoar (va indeparta tot raul de pe pamant) iar ca imagine este vazut ca un om calare pe un cal alb avind o sabie a dreptatii in mina dreapta si al carui chip nu se poate distinge din cauza haloului sfint mult prea luminos.

daca cele 3 aspecte ale lui Sadashiva sint Brahma , Vishnu , Shiva atunci corespondentele lor materne sint Sarasvati, Lakshmi si Parvati
In unele arii hinduse aspectele Filiale sint vazute ca facind parte din caracterul Patern si chiar daca au repartizate si aspecte materne ele nu sint denumite.
Puterea divina corespunzatoate lui Kalki poarta numele de Nirmala (Imaculata)

In traditia brahmanica nu exista elemente in legatura cu descreirea corpului energetic subtil ci doar in scolile Yoga similar cum in traditia mozaica plansa Sephirotilor este cunoscuta doar in scolile de Caballah care contin in plus si elemente mai avansate de psihologie spirituala.

In Vede intre altele scrie:
"La nceput era Cuvantul si Cuvintul era la Brahman si Brahman era Cuvantul"
Exista conceptul de reincarnare in scopul continuarii lectiilor vietii si de ispasire sau recompena in functie de faptele trecutului. Daca omul co voia Zeilor ajunge la desavirsirea caracterului scapa automat de lantul intruparilor si intra in rindurile ingerilor.
alti termeni:
Dharma -legile morale si de comportament
Karma -este bagajul datoriilor si rasplatilor faptelor fie de ispasit in cazul celor rele fie de dobandit in cazul celor bune sau de cind ai fost pagubit.
Purusha- Fiinta divina formata din toate fintele ingeresti si instantele divine.
Prakriti - totalitatea formata din fiintele nedesavirsite traitoare- oameni , animale,creatie.
Bhagavan -auspicios, binecuvintat
Saniasi- pustnic
Tapasia -penitenta, stapanire de la placerile lumesti

Epopeile principale ale celor doua intrupari divine Rama si Krishna se gasesc in textele cartilor Ramayana si Bhagavad Gita din care reies specificul diferit al misiunilor. Aceste doua carti ca si altele din compnenta Upanishadelor sint atribuite unui scrib divin insarcinat cu scrierea textelor sacre.
Alte nume de sfinti cu sonoritate in lumea hindusa: Patanjali, Adi Shankar(acharya), Kabir, Gnyaneshvar, Shri Mataji, Ramana Maharishi, Sainath din Shirdi.
Energia sfinta - binecuvantarile divine care sfintesc oamenii si ofrandele este numita (Parama)Chaitanya.
Daca in islam exista o lista cu cele 99 de nume-atribute ale lui Allah care sint intonate cu diferite ocazii aici existe diferite liste care contin cite 64, 84, 108 sau chiar 1000 de nume-atribute care se recita cu ocazia diferitelor Slujbe (Pugea -Puja-Pooja)

Scrie răspuns

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 2 vizitatori